top of page

Wie heeft het auteursrecht op AI-afbeeldingen?


ree

Steeds meer ondernemers, ontwerpers en contentmakers gebruiken AI-tools zoals Midjourney, DALL·E, Canva AI of Stability AI om snel afbeeldingen te genereren. Maar dan komt de vraag:

👉 Mag ik deze afbeelding commercieel gebruiken?

👉 Heb ik daar eigenlijk zelf het auteursrecht op?


In deze blog leggen we het uit. Want één verkeerde aanname kan je duur komen te staan.


Wat zegt de wet?

Volgens de Auteurswet rust auteursrecht alleen op werken die voortkomen uit menselijke scheppende arbeid. Software – hoe slim ook – kan zelf geen auteursrecht hebben.

De rechter in de VS formuleerde het als volgt:

“Human authorship is a bedrock requirement of copyright.”– Judge Beryl Howell (VS, 2023)

Ook in Europa gelden die uitgangspunten. Dat betekent:

  • ❌ De AI-tool of softwaremaker heeft géén auteursrecht

  • ❌ Een volledig door AI gegenereerd beeld is meestal niet beschermd

  • ✅ Alleen als jij als gebruiker voldoende creatieve keuzes maakt, kan jij auteursrecht hebben


Wanneer heb jij als gebruiker wél auteursrecht?

Je kunt auteursrecht claimen op een AI-afbeelding als jij:

  1. Een originele, creatieve prompt invoert

  2. Actief meerdere outputvarianten selecteert, bewerkt of samenvoegt

  3. Achteraf het resultaat bewerkt met tekst, effecten, uitsnede of stijl

  4. Zelf keuzes maakt over stijl, kleur, compositie, belichting enz.

Dus: hoe meer menselijke regie en inbreng, hoe groter de kans dat de uitkomst als “menselijk werk” wordt aangemerkt.


Voorbeeld uit de praktijk

Een ondernemer laat een AI-afbeelding maken met de prompt:"A businesswoman holding a contract, professional office background, cinematic lighting."

Als de ondernemer deze afbeelding direct gebruikt op een website of in een flyer, is het juridisch risico groot:

  • Er rust waarschijnlijk geen auteursrecht op de afbeelding

  • Er kan onbedoeld sprake zijn van inbreuk, als AI delen van beschermde afbeeldingen heeft gebruikt

  • De afbeelding kan worden verwijderd door platforms of tot claims leiden


Pas na bewerking, nabewerking of creatieve toevoegingen kan er wél sprake zijn van bescherming.


ree

Wanneer maak je mogelijk inbreuk?

Een AI-tool “leert” op basis van bestaande afbeeldingen. Als daar auteursrechtelijk beschermde werken tussen zitten (zoals van Getty Images, Shutterstock, kunstenaars of fotografen), dan bestaat het risico dat delen van die beelden terugkomen in jouw AI-afbeelding.


Stijl namaken mag (daar rust geen auteursrecht op)


Maar als het eindresultaat herkenbare elementen bevat van bestaande beelden, dan is er sprake van inbreuk


Samenvatting: 6 feiten over AI & auteursrecht

  1. Alleen mensen kunnen auteursrecht hebben

  2. AI-tools hebben géén rechten op output

  3. Je moet meer doen dan alleen een simpele prompt invoeren

  4. Hoe meer bewerking, hoe groter jouw kans op auteursrecht

  5. Gebruik je AI-afbeeldingen commercieel? Check de voorwaarden én de risico’s

  6. Bij twijfel: laat jouw content juridisch screenen




Tips voor ondernemers en makers

✅ Gebruik AI vooral als inspiratiebron of hulpmiddel

✅ Combineer AI-afbeeldingen met eigen fotografie, huisstijl of bewerking

✅ Let op of je tool disclaimers geeft over rechten

✅ Gebruik bij voorkeur tools die output aan jou “overdragen”

✅ Vermijd generieke prompts – werk gedetailleerd


Juridisch advies nodig?

Gebruik je AI voor je marketing, branding, online shop, productverpakkingen of campagnes? En wil je geen risico lopen op claims of verwijderingen?


Bij Van der Burg Juristen helpen we je met:

  • Juridische check van AI-content

  • Auteursrechtelijk advies voor marketingmateriaal

  • Het opstellen van waterdichte gebruiksvoorwaarden voor AI-content

  • Contracten en disclaimers voor creatie en publicatie


 
 
 

Opmerkingen


bottom of page